Brukervennlighet på et nettsted

Brukervennlighet på et nettsted

Fri 12 February 2010

Hva er brukervennlighet for et nettsted? Som vi har nevnt i tidligere artikler handler det ofte om at brukeren skal kunne utføre den oppgaven du ønsker. Dette kan være å finne informasjon, fylle ut et skjema, eller foreta et kjøp. Vi skal nå kort komme med noen tips som du kan ha i bakhodet.


En av de mest populære bøkene innenfor faget brukervennlighet heter "Don't make me think" og oppsummerer veldig greit hva det dreier seg om.

Enkelt, tydelig og intuitivt


På nettet går alt fort, og som brukere vil vi videre så fort som mulig. Vi har ikke tid til nettsteder som ikke gir oss det vi er ute etter. En bruker som kommer innom ditt nettsted bruker toppen 4-7 sekunder før han klikker seg videre til neste sted. Det vil si at oppmerksomheten må fanges med en gang, og interessen vekkes allerede på første siden. Med andre ord må du gjøre alt så enkelt for brukeren din som mulig.

    • Hva er formålet med nettsiden din? Ha et mål, og fokuser på dette.
    • Ikke bland flere kategorier som tilsynelatende ikke hører sammen.
    • Hvem sikter du deg inn imot? Du kan ikke vekke interessen hos en spillentusiast med samme virkemidler som di ville brukt mot en pensjonist.
    • Ikke bland målgrupper.
    • Hva er det første de besøkende ser? Forsiden / landingsiden er alfa og omega.
    • Er det ulart for brukeren hvor han skal ta veien fra forsiden er løpet allerede kjørt for din del.
    • Forsiden vil ofte stå for 20% - 30% av all trafikken du har og bør dermed vies ekstra mye tid.

  • Husk at forsiden skal fortelle brukeren at han har kommet til riktig sted, uten at brukeren trenger å tenke seg om.


I artikkelen om søkemotoroptimalisering nevnte vi at navngiving er viktig. Menypunkter, linker og andre navigasjonselementer må være beskrivende for hva som befinner seg bak.

Vårt produktutvalg

VS

Vårt utvalg av jakker


Hvilken av de to tekstene over ville forklart deg best hva som skjuler seg under linken?

Når brukeren trykker på en link, et menyelement, et bilde o.l. forventes det at noe skal skje. Eksempelvis om man trykker på tilbakeknappen i nettleseren forventer man å komme tilbake til siden en nettopp var på, da vil mange finne det rart om du har en "Tilbake" knapp på siden din som tar deg til en annen side en nettleserens tilbakeknapp ville gjort. F.eks vil dette være tilfelle for mange Flash baserte sider.

Det finnes en hel del kjøreregler for hva som er forventet, og disse bør du følge så langt det lar seg gjøre. Dette går på plassering av knapper, elementer med mer. Om du velger å bytte plassering på "Ok" og "Avbryt" knappen i en dialogboks vil du fort merke at brukerene dine ikke greier å gjenomføre dialogboksen da de vil "avbryte" i god tro om at de har valgt "ok".

    • Linker er understreket, med mouseover / hover effekt.
    • Menyer på topp og i venstre kant.
    • Viktige element øverst, nyeste element øverst.
    • Innhold i midtkolonnen.
    • Navigasjonselementer er statiske.
  • med mer...


Dette var noen få enkle ting som en kan huske når en planlegger hjemmesiden sin. Husk at innhold som ikke gir brukeren din noe ekstra bør fjernes, og at innhold som ikke blir holdt oppdatert / relevant også ofte kan fjernes. Kvalitet fremfor kvantitet, også på nett.

Tagged as : brukervennlighet