Hva er en blog?
En blogg (av engelsk blog, en kortform av web log, av web, «vev» og log, «logg»), på norsk også vevlogg, er et oppdatert nettsted hvor én eller flere forfattere publiserer innhold. Innleggene presenteres som oftest i omvendt kronologisk rekkefølge, slik at det siste innlegget automatisk legges øverst på bloggens forside. Forsiden inneholder et bestemt antall innlegg, og de overskytende innleggene legges automatisk i et arkiv. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Blogg
Med andre ord så er det en bestemt måte å publisere innhold på.
For deg som driver et nettsted er ofte det å skrive en ny post i en blog (blogging / poste et innlegg) være den enkleste måten å lage nytt innhold til siden på. Er innholdet relevant vil det også kunne trekke opp på søkemotoroptimaliseringen i likhet med alt annet relevant innhold på siden din.
Blogging plattformer
Wordpress er kanskje den mest utbredte plattformen / programvaren for blogging. Wordpress støtter egendefinert utseende / drakter / themes, og ekstra plugin funksjonalitet. Det vil si at du kan installere eget bildegalleri, videoavspilling, nyhetsmating med mer på Wordpress bloggen din. Det finnes mange gratis themes og plugin, samt at mange tilbyr å utvikle mer skreddersydd utseende og funksjonalitet til Wordpress dersom du har behov for dette.
Den enkleste måten å komme igang med Wordpress på er å gå til worpdress.org og registrere en brukerkonto der. Her er en link til registrering siden: http://en.wordpress.com/signup/
Vil du lære mer om Wordpress kan du lese på wikisidene deres her: http://codex.wordpress.org/Main_Page
Blogger er et annet alternativ for å opprette en egen blogg. Blogger er eid og drevet av Google, og fungerer mye på samme måten som wordpress. Du har mulighet for egendefinert utseende og ekstra plugin funksjonalitet.
Den enkleste måten å komme igang med Blogger på er å gå til blogger.com og registrere en brukerkonto der. Her er en link til registreringsiden: https://www.blogger.com/start
Vil du lære mer om Blogger gå til hjelpefunksjonen deres her: http://www.blogger.com/tour_start.g
Det finnes også flere blogg tjenester å velge mellom, hvor de fleste er gratis. Her er en oversikt over endel av de, sammen med en "karakter" og side-ved-side sammenligning av funksjonaliteten de tilbyr: http://blog-services-review.toptenreviews.com/
Husk at du også kan installere blogg programvare på egen server / eget domene dersom du ikke ønsker å bruke noen av de overnevnte gratistjenestene. Eksempelvis er FB Weblog installert og integrert som endel av vår hjemmeside. Vi bruker Wordpress, men anbefaler at du prøver ut de forskjellige variantene for å se hvilken som passer best for deg.
Blogg innhold
Veldig mange bruker bloggen som sin personlige dagbok, noe som gjør at innholdet kanskje er mest interessant for vedkommende, og denne personens nærmeste bekjente, mens andre igjen bruker bloggen sin til å yte meninger og synspunkter på dagsaktuelle saker. Som nevnt innledningsvis er vinklingen vår litt annerledes.
Ved å poste oppdatert og velskrevet innhold kan du drive markedsføring. Har du et nytt produkt for salg, fortell om produktet, og gjerne hvor leserene av bloggen din kan bestille en gratis prøve av produktet ditt. Eller du kan ha navnekonkuranse hvor vinneren får et års forbruk av det du selger
Har du en blogg med mange lesere og mye aktivitet vil du kunne styrke din merkevare, eller ditt omdømme. Et krav for å kunne oppnå dette er selvfølgelig at innholdet holder høy kvalitet, samt at innhold jevnlig blir oppdatert.
For eksempel har Wordpress muligheten til å settes opp slik at den publiserer artikler på gitte datoer / intervall. På denne måten kan artikler produseres fortløpende, men publiseres som med et jevnt intervall, f.eks hver tredje dag. Dette vil gjøre at folk kommer innom bloggen din på jevnlig basis.
Det å produsere kvalitetsinnhold mot en spesifikk lesergruppe er tidkrevende, og mange bedrifter har kanskje ikke sett nytten i å bruke de nye mediene i omdømmebygging enda. Dette gjenspeiler seg i for lite ressurser innad i bedriften til innholdsproduksjon, og mange bedrifter ender opp med veldig statiske nettsider som ikke fungerer som annet en et digitalt visittkort.
Noen eksempler på hvordan det kan gjøres
Finn Labs: Et skoleeksempel på bruk av "blogg" for å komme i dialog med sine brukere. Her får du en forsmak på de nyeste tjenestene fra Finn.no, muligheter til å si hva du synes om forsiden til Finn.no, Nettleserstatistikk og mye mer. Alt dette er nyttig og kostbar informasjon som Finn.no kunne valgt å beholde som en bedriftshemmelighet, men som det istedet har valgt å dele med alle. Finn Labs drives av Wordpress.
NRK Beta: "NRKs sandkasse for teknologi og nye media" inneholder på samme måten som Finn Labs mye informasjon om hva som er på trappene, muligheter for å laste ned tv-programmer, spørsmål og svar og mye mer. NRK Beta drives av Wordpress. Det var NRK Beta som var inspirasjon for Finn Labs satsing på dette området!
Felles for disse to eksemplene er at de har litt av alle 5 punktene som jeg nevnte over, og er dermed både spennende og nyttige for de som følger med på bloggene. Et innlegg på en av disse bloggene vil være en fullgod presseuttalelse om et nytt produkt, samt at spørsmål / svar avdelingen vil kunne avlaste de tradisjonelle telefonsupport nummerene. Med andre ord vil man kunne spore nettinnsatsen på bunnlinjen når en driver såpass stort og målrettet som de to eksemplene over.
Veien videre
Vi lovet innledningsvis at vi skulle skrive litt om automatisering (RSS, Communities og sammenhengen) mellom disse relatert til blogg som markedsføringskanal. Dette skal vi gjøre, men da denne posten ble lenger en forventet vil vi ta RSS delen i en helt separat post.
Del 2: Automatisert markedsføring ved hjelp av blogg, communities og rss