Gress materiale

Gress materiale

Mon 15 September 2008

Gress er et materiale som kan lages på et utall måter. Dette kan være alt fra grass-o-matic type plugins, h & f, gress diffuse tekstur, displacement gress, etterarbeid i 2D hvor man tegner gresset på, med mer. Her skal vi vise en fremgangsmåte som involverer VrayDisplacementModifier plugin.

Selv om eksempelet her er vist med gress kan metoden brukes til å f.eks lage tepper o.l. Husk at gress som lages med geometri (displacement, grass-o-matic og modellering) kan gjøre seriøse utslag på tiden det tar å rendre et bilde.

grass_render_1 grass_render_1_settings_a grass_render_1_settings_b

green 1: Lag geometrien du skal gjøre til gress.

2: Legg på en diffuse map, evt sett en farge som ligner det du vil ha.

3: Legg på VrayDisplacement modifier på det geometriske objektet.

4: Konfigurer VrayDisplacement modifier til du får ønsket resultat.

5: Les mer om VrayDisplacement modifier her.

EDIT: I eksempelet over er materialet satt opp med "3D Mapping" på VrayDisplacementMod. For mange vil resultatet bli like bra, eller bedre ved å velge "2D mapping (landscape)" istedetfor. Det vil og rendre raskere i de fleste tilfeller!