Hvordan skrive en god tekst til hjemmesiden?
Hold deg til et tema
Artikkelen / innlegget bør ha en overskrift som oppsummerer innholdet så godt som mulig. Husk at overskriften og ingressen blir indeksert av søkemotorene, og for veldig mange er første møtet med teksten din et relevant treff i en søkemotor. Om de velger å trykke for å gå videre til siden din (og resten av artikkelen) kommer an på hvor fengende tittelen og ingressen er.
Husk at dersom tittel og ingress ikke stemmer overens med innholdet i resten av artikkelen vil de fleste føle seg lurt å forsvinne fra nettstedet ditt like fort som de kom. En søkemotor vil også se den manglende koblingen mellom tittel og selve innholdet og siden vil kunne rangere dårligere p.g.a dette. Dette handler om å tilpasse innhold for lesere samtidig som det er god søkemotoroptimalisering.
Skriv for en bestemt person
Skal du skrive en salgstekst må du vite hvem kunden din er. Også når du skal skrive en salgstekst for Internett.
- Første steget er å definere en målgruppe.
- Søk etter informasjon på nettet.
- Les det samme som målgruppen.
- Gjennomfør spørreundersøkelser og intervjuer.
- Observer handlemønster.
- Andre steget er å definere en konkret kunde.
- Kjønn.
- Alder.
- Jobb og utdanning.
- Fritidsinteresser og hobbyer.
- Humør og lynne.
- Personlighet og venner.
- ... o.s.v ...
Ved å studere målgruppen kan du finne ut hvordan du skal utforme teksten din. Hvilken ord og uttrykk kan du bruke, hvordan ska du presentere fordeler, hvor "avansert" skal teksten din være. Du kommer langt ved å snakke samme språk som kunden.
I trinn 2 skaper du den personen du ser for deg når du skriver teksten. Dette er hun eller han som skal lese artikkelen din, høre foredraget ditt, eller kjøpe produktet ditt. Dette kalles å skape en 'persona' og er ofte brukt av forfattere og andre som skriver profesjonellt. Ved å kjenne til leseren kan du skrive mer personlig og spisset, noe som gjør at teksten vil påvirke leseren på en helt spesiell måte.
Det er lov å være personlig
Du har nå brukt mye tid og krefter på å skape en person som tilhører målgruppen din. Nå er det på tide å bruke han. Skriv "du" og "deg", "vi" og "oss" samtidig som du skriver som du snakker. Dette gjør det lettere og skrive, samtidig som at du får god flyt i teksten.
Husk at det å lese en tekst på en hjemmeside ofte kan oppfattes mer personlig en brosjyre. Jeg sitter hjemme i min egen stue, på min egen pc og leser teksten når det passer meg.
Annet
I tillegg til overnevnte punkter så gjelder det å skrive med entusiasme. Sett deg et mål for hva du vil oppnå med teksten, og nyt jobben med å nå målet. Dette gjør det lettere å gjøre jobben, og leseren vil merke at du har lagt sjel i arbeidet. Husk at teksten tross alt er det viktigste på hjemmesiden din, og kanskje det som er vanskeligst å få gjort bra.
Les alltid korrektur før du publiserer. Husk å bruke stavekontroll eller en bekjent som kan lese korrektur. Best resultat oppnår du nok ved å bruke begge deler. Se spesiellt opp for orddelingsfeil og genitivs-s. Vi deler rett og slett ikke ord på norsk, så enkelt er det.
Det er heldigvis lettere å korrigere tekster som er publisert på en hjemmeside en tekster som er sendt til trykk, men husk på at dersom hjemmesiden din blir indeksert med skrivefeil vil dette ligge i søkemotorene i lang tid. F.eks om du bruker ordet "rabatt" som et nøkkelord på hjemmesiden din, men skriver "rabat" i overskrifter / tekster o.s.v vil siden din kun dukke opp på søk etter "rabat", noe som vil gjør at du mister mange potensielle besøkende.
Om det er teknisk mulig, tilby en utskriftsvennlig versjon av artikkelen din. Personlig liker jeg fortsatt best å lese på papir, og finner jeg noe som er interessant er det alltid kjekt å kunne skrive det ut, putte det i en perm og bruke det ved en senere anledning uten å måtte finne frem igjen til et nettsted jeg besøkte for tre uker siden.