Redesign av nettsted, en serie i 5 deler

Wed 20 January 2010

Vi opplever at mange av våre kunder kommer til oss med eksisterende hjemmesider / nettsteder som ikke er oppdatert til dagens standard. De er ofte utdatert i forhold til brukervennlighet, design og funksjonalitet. De bærer preg av å være rene statiske informasjonssider, generert i ikke-standardisert kode og uten en helhetlig plan / struktur. Disse sidene har også dårlig eller ingen fokus på søkemotoroptimalisering (seo).

Vi føler derfor at en kort artikkel om temaet redesign kan være av nytte. Hva er redesign, når trenger man det og hvordan går man frem?

Redesign kan være flere forskjellige ting, og er kanskje mest aktuelt for små -mellomstore bedrifter. Redesign er ofte en prosess som foregår i flere faser, hvor sluttproduktet er en ny versjon av nettstedet ditt. Hvor omstendelig denne prosessen er (hvilken deler den består av) varierer med nettstedes størrelse og viktighet.

Noen tegn på at du bør vurdere redesign

    • Bedriften har omorganisert internt.
    • Bedriften har endret fokus / målgruppe / visjon.
    • Bedriften ønsker et nytt utseende.
    • Bedriften ønsker netthandel.
    • Bedriften ønsker et dynamisk publiseringsverktøy i forbindelse med økt satsing på Internett.
    • ...osv...


Dersom et eller flere av punktene over føles riktige for deg bør du vurdere å redesigne nettstedet ditt. For å få gjenomført en vellykket redesign prosess kreves det planlegging.

1: Definer prosjektet ditt

samle informasjon, kartlegg brukerene dine, forstå bransjen din, bestem ønsket funksjonalitet.

2: Definer sidestruktur

sidekart, gjenomgå eksisterende strukturer, bestem navnekonvensjoner.

3: Design brukergrensesnittet

konseptutvikling, designforslag og tilbakemeldinger, flyt og funksjonalitets testing, malutvikling, designdokument.

4: Koding og integrasjon

filstruktur, optimalisering, html, scripting, fyll opp sidene med innhold, utvikling av backend, testing.

5: Oppstart og oppfølging

dokumentasjon, søkemotoroptimalisering, opplæring, vedlikeholdsplan, sikkerhetsmessige aspekter, webanalyse, statistikk.

Hvor mye arbeid en legger i hvert av punktene avhenger av størrelsen på siden / bedriften, men punktene viser hva en typisk bør tenke igjennom før en bestemmer seg for å oppdatere nettstedet sitt.

I noen tilfeller kan redesign være å flytte på enkelte visuelle komponenter i brukergrensesnittet, i andre tilfeller bør man rykke helt tilbake til start. Uavhengig av om en kun trenger en opprydding, eller en total gjenomgang vil et redesign føre til et mer velfungerende nettsted, som igjen vil føre til fornøyde brukere og bedre konverteringsrate.

Vi vil iløpet av februar / mars 2010 komme med artikler som beskriver de 5 punktene over mer inngående. Ønsker du å være oppdatert, meld deg på vårt nyhetsbrev, og du vil få epost en gang i mnd med oppdateringer fra vår blogg.

Del 1: Definer et prosjekt (skrevet, 31/01/2010)

Del 2: Strukturere en hjemmeside (skrevet, 11/02/2010)

Del 3: Visuelt design (skrevet, 14/11/2010)

Tagged as : webutvikling