Søkeord og søkefraser

Søkeord og søkefraser

Tue 01 December 2009

Det å få sitt nettsted synlig i søkemotorer er noe de fleste ønsker, og mange lever av å tilby


Søkeord er det du skriver inn i søkemotoren når du leter etter et bestemt nettsted, produkt eller tjeneste. Søkefrase er en sammensetning av søkeord. For mange vil det ultimate målet være å rangere høyest i en søkemotor på noen få utvalgte søkeord.

Vi spør, bør dette være det optimale målet?

Egentlig ikke. Det å begi seg inn i rangeringskonkurranse på enkeltord vil ofte være bortkastede ressurser, og det gir deg ikke nødvendigvis mer relevante treff. Driver du butikk (produkt eller tjenester) på nett vil det mest relevante treff være dine produkter. Mange har en tendens til å henge seg opp i enkelt ord og mister dermed fokuset.

Du bør ha en relevant søkefrase pr.side, og husk at lenger søkefraser kan forventes å ha høyere konverteringsrate.


Den ideele søkefrasen ligger ofte på 2-4 ord, og bør velges etter at du har orientert deg om hva dine potensielle kunder søker etter. Det finnes mange tjenester som hjelper deg å få oversikt over hvordan nettbrukere søker.

    • http://www.kvasir.no/om/nokkelhullet - Gir deg "sanntids" oppdatering på hva som søkes, begrens utlistingen til firmasøk og følg med noen minutter så ser du en trend.
    • http://www.wordtracker.com/ - Betalingstjeneste som lar deg definere et ord "digitalkamera" og lister så ut alle de vanligeste søkefrasene som inneholder ordet "digitalkamera".
    • https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal - Gratistjeneste som gir deg mye samme som wordtracker tjenesten over.

1: Forsiden din bør ha en søkefrase som består av søkeordet ditt + beskrivelse. "Digitalkamera salg"

2: Kategorisidene dine kan så ha en søkefrase som består av punkt 1 + et kategoribeskrivende ord. "Nikon digitalkamera salg", "Kodak digitalkamera salg", og så videre.

3: Underkategorier følger samme mønsteret. "Brukte Nikon digitalkamera salg", "Nye Nikon digitalkamera salg".

Du vil nå ha en relevant beskrivelse for alle sidene dine, samt at du har en sammenheng i søkeord og søkefrase som går fra Førstesiden din og helt ned til underkategorier. På denne måten får du bygget en logisk struktur for siden din, som vil gjenspeiles i hvordan siden din blir lest og tolket av søkemotorene.

Bruker du denne måten å navngi sider på (page-title) vil du få søkefraser, menystruktur og oppbygging som henger ihop og er relevant (husk at du har gjort undersøkelser på forhånd angående hva potensielle brukere søker på). Du kan da trygt bruke søkefrasene som menyelementer og overskrifter på sidene uten å være redd for at de som er gjest på siden din blir forvirret.

Du vil nå være et relevant og selvfølgelig nettsted for alle som er ute etter å "kjøpe brukte Nikon digitalkamera". Og siden du har konsentrert deg om søkefraser istedetfor et søkeord "Nikon" vil du ha gode muligheter for å være godt synlig for søk som er relevante for din butikk, og sile ut alle som er ute etter "Nikon programvare". Du slipper også å konkurrere med de offisielle nettsidene til Nikon, som uansett vil rangere over din side i de fleste søkemotorer.

Tagged as : markedsforing