To kommunikasjonsmodeller

To kommunikasjonsmodeller

Mon 05 April 2010

Når vi skriver tekst til hjemmesiden vår ønsker vi ofte å selge noe. Dette kan være et produkt, budskap eller en ide. Vi skal kort gå igjennom to kommunikasjonsmodeller som kan hjelpe oss med å skrive på en måte som selger.


USP

Forkortelse for "Unique selling point" e.v.t "Unique selling proposition". Kort fortalt er ideen her at du må finne det ene unike ved et produkt, en ide eller et budskap.

    • Det enkle er ofte det beste.
    • God smak i over 100 år.

Husk på at din USP ikke skal være lik konkurrentenes. Det vil si at ingen av dine potensielle konkurrenter skal tilby akkurat det du tilbyr. Det kan være vanskelig å finne kun en unik ting du vil kommunisere, og som ingen andre tilbyr. Men ved å stille deg selv et par spørsmål vil du kunne komme langt på vei.

    • Hva skiller produktet ditt fra konkurrentenes?
      • mindre, lettere, mer minne, raskere.
    • Har produktet ditt noen ekstra funksjoner eller egenskaper?
      • edge, bluetooth, gps.
    • Er produktet ditt konkurransedyktig på pris?
      • billig betyr ikke alltid bra. eksklusivitet eller for alle?
    • Dekker produktet ditt fysiske behov?
      • omega 3 og andre kosttilskudd gjør, en datamaskin gjør det kanskje ikke.
    • Dekker produktet ditt følelsemessige behov?
      • status, være tilgjengelig, effektivitet.


Husk at du kan stille disse og lignende spørsmål til andre, f.eks via en idedugnad, for å komme frem til din USP. Ta med din USP videre til neste steg i prosessen.

AIDA

Forkortelse for "Attention, Interest, Desire, Action".

Attention / Oppmerksomhet

Skaffer du ved hjelp av et bilde, et slagord eller lignende blikkfang. Bruker du design kan også prinsippet om kontrast brukes for å skape blikkfang for oppmerkshomhet.

Interest / Interesse

Kan oppnåes ved å presentere det som er spesielt for akkurat dette produktet. Bruk punktlister, stikkord og undertitler for å kommunisere produktinformasjon. Husk at folk er på farten, og tar det for lang tid å lese har du mistet de.

Desire / Lyst

Kan skapes ved å fortelle hvilken av mine behov som blir oppfylt om jeg køper akkurat dette produktet. Eventuellt vil jeg få lyst å kjøpe et produkt vist jeg får med noe annet gratis. Hvem vil vel ikke ha noe gratis? Du kan også skape lyst ved å tilby et tidsbegrenset tilbud eller "special offer".

Action / Handling

Dette er den store knappen "Putt i handlevogn", "Ta kontakt for mer informasjon" eller "Les mer og bestill på www.fbweb.no".

Merk at UPS og AIDA ikke er spesifikke modeller for tekstskriving og web. Dette er velkjente og godt utprøvde modeller innenfor salg og markedsføring.

Tagged as : tekstskriving