Hvilken krav setter vi til 3D rammeverk i dette prosjektet?
- Web basert.
Rammeverket må kjøre i nettleser eller må kunne startes fra nettleser. Vi må og tilstrebe så små filstørrelser som mulig.
- Kjent:
Det må være noe folk har hørt om, eller som de kan finne ut av. Dette utelukker .exe .com og andre kjørbare formater som ofte er assosiert med destruktive programmer på nett.
- Tilgjengelighet:
Vi vil helst unngå å havne i et rammeverk som er utdatert og på vei til å fases ut.
- Pris, utvikling:
Pris og lisenser på utviklingsverktøy må være overkommelige.
- Fleksibelt:
Må kunne håndtere de mest kjente utvekslingsformatene samt grunnleggende operasjoner som lys, materialer og skygge.
- Fyll på mer her...
Alternativer pr.dags dato
Shockwave 3D (http://www.adobe.com/products/director/)
Pro:
- Lett å programmere i.
- Kjent merkenavn (Adobe), utbredt (over 480 millioner installasjoner verden over).
- Integrert i nettleser.
- Utviklingsmiljø Director priset til $999.
Con:
- Lite oppdatert 3D motor.
- Ingen støtte for skygger.
- Properiært lukket format.
- Usikker fremtid for produktet.
- Antall polygoner.
Eksempel: Volda golf i 3D og Solnør golf i 3D
JME / JME2 (http://www.jmonkeyengine.com)
Pro:
- Java, full OOP.
- Kjent merkenavn (Sun Java).
- Java Webstart, startes fra nettleser, kjører i eget vindu.
- Utviklinsmiljø gratis (Netbeans, Eclipse ect...)
- Åpen kildekode
- Bygger på LWJGL / JOGL så det nødvendige av 3D funksjoner er støttet.
- Testet med opp til 100k polygoner.
Con:
- Stort antall mb å laste ned bare for rammeverket.
- Usikker fremdrift for produktet.
Eksempel: http://www.jmonkeyengine.com/movies_demos.php
Freespin 3D (http://www.freespin3d.com/)
Pro:
- Adobe Flash Component.
- Utviklingsmiljø Freespin3D priset til $299.
Con:
- Antall polygoner begrenset.
- Nytt og uprøvd.
Eksempel: TBA
LWJGL (http://lwjgl.org/)
Pro:
- Java, full OOP.
- Kjent merkenavn (Sun Java).
- Java Webstart, startes fra nettleser, kjører i eget vindu.
- Utviklinsmiljø gratis (Netbeans, Eclipse ect...)
- Åpen kildekode
- Bygger på LWJGL / JOGL så det nødvendige av 3D funksjoner er støttet.
- Testet med opp til 100k polygoner.
Con:
- Tung 3D programmering.
Eksempel: http://www.visualisere.org (fra 06.juni 2009)
...Artikkelen er ikke ferdigstillt enda...