I denne youtube videoen kan vi se et eksempel på bruk av Canvas 3D.
For de som ikke er kjent med Web GL anbefaler vi å lese denne pressemeldingen fra Khronos gruppen: Khronos Details WebGL Initiative to Bring Hardware-Accelerated 3D Graphics to the Internet
Det som blir spennende med WebGL er hvor lang tid det tar før de store nettleserene implementerer standarden i sine produkter. Vi vet at Mozilla FireFox har implementert litt WebGL i nightly builds til FF 3.7 Alpha 1. Det er også delvis implementert i Opera og Chrome.
Men det må sies at foreløbig er ingen av disse implementeringene brukbare til noe annet en å sysselsette de mest nerdete hackerene av oss. Det er ventet å komme mer informasjon fra arbeidsgruppen hos Khronos i oktober.
I mellomtiden litt informasjon om WebGL i stikkordsform:
- WebGL er en JavaScript binding til OpenGL ES 2.0
- WebGL vil basere seg på Canvas 3D elementet i HTML 5
- WebGL drives av en arbeidsgruppe bestående av blant andre AMD, Ericsson, Google, Mozilla, NVIDIA og Opera
Vi vil komme tilbake med mer informasjon etterhvert.