10 designtips

Wed 09 June 2010

Det er mange hensyn å ta når du skal utforme utseendet til en hjemmeside. Hvem skal bruke den, hvordan vil den typisk bli brukt, og er for eksempel brukeren fargeblind? Jeg vil liste opp ti tips som du kan ha i bakhodet når du jobber med å utvikle design og brukkervennlighet til ditt nettsted.

Ti webdesign tips

1: Lag et godt visuellt hierkarki.

      Når en bruker kommer inn på hjemmesiden min vet jeg at han i de aller fleste tilfellene er på jakt etter noe. Jeg vet ikke hva, men om vedkommende leter etter informasjon om hjemmesider, webutvikling eller 3D visualisering, håper jeg at han blir på siden min en stund.Jeg vet også at vedkommende har dårlig tid, og at han har vært på, og skal innom mange flere sider i sin jakt på informasjonen han er ute etter.

Med andre ord, vedkommende har dårlig tid

Noe av det lureste jeg kan komme på å gjøre i forhold til dette er å hjelpe denne travle besøkende i å filtrere innholdet på siden min. Ved å bruke visuelle markører kan jeg gjøre det lettere for han å scanne siden min raskt og effektivt.

Ved å bruke forskjellige skriftstørrelser kan jeg f.eks markere hva som er viktig, og hva som er mindre viktig. Jeg kan også velge å bruke farger, plassering og luft over / under innhold for å markere hva som er viktig.

Jeg kan også velge å gruppere ting som hører sammen for å gjøre det enklere å se hva som hører til hvor. Gruppering kan gjøres ved å samle det som hører sammen under en felles overskrift, ramme det inn i en boks, eller definere området v.h.a bakgrunnsfarge o.l.

2: Hold deg til konvensjoner.

      Vi bruker og tolker konvensjoner hver dag uten å nødvendigvis tenke over det. Og det er nettopp derfor vi bør prøve å holde oss til etablerte konvensjoner også i webdesign. De fleste vet at overskrifter bruker større fonter en selve innholdet. Vi ser det hver dag i aviser, bøker og artikler på nett.
      Det finnes og egne konvensjoner for webdesign, som ikke nødvendigvis er å finne andre steder. Eksemlvis har de aller fleste nettsteder navigasjonsmenyer på venstre siden, og det viktigste punktene langt oppe på siden. Dette av den enkle grunn at brukertesting har avdekket at vi ofte fokuserer øverst til venstre før vi gjør noenting som helst annet. Dette er tross alt ganske logisk for de som er vant til å lese bøker, aviser og blader.
      Med andre ord, ved å bruke allerede etablerte konvensjoner vil brukerene slippe å tenke for å bruke siden din. De vil automatisk fokusere på det som er viktig, og så velge å gå videre dersom innholdet er interessant nok.

3: Del opp siden din i klart definerte områder.

      Igjen handler det om å gjøre det lett for besøkende å finne frem. De har dårlig tid, og vil bruke minimal tid på å lete etter det som er interessant. Om du deler opp siden din i områder vil de kunne filtrere basert på dette. Er de interessert i produktnyheter fra siden din bør de kunne finne disse uten å måtte tråle igjennom menyen eller kontaktinformasjonen din. Dette kan unngås ved å legge innhold som hører sammen i et klart definert område. Har de da først funnet "Produkt nyheter" overskriften kan de velge å overse resten av siden din. Navigasjon, Aktiviteter, Siste 10 nyheter, og Produkter er eksempel på områder du kan definere sammen.

4: Gjør det tydelig hva som er klikkbart

    • - En link skal være understreket.
    • - Når en bruker holder over en link, bruk hover for å indikere at noe vil skje dersom man trykker. De fleste nettlesere vil automatisk endre muspekeren til en "hånd" eller lignende. Dette holder, du trenger egentlig ikke gjøre mer en det.
    • - Når en bruker har trykket en link skal den endre farge. Dette for å vise at her har du allerede vært. Bruk gjerne en svakere farge på brukt link en det du har på de ubrukte linkene. La fargen underbygge det faktum at linken er "brukt".
    • - Kombiner gjerne farge og understreking av linker.
    • - Du kan droppe understreking dersom konteksten gjør det klart at dette er en link. For eksempel i navigasjonsområder / menyer vil det fort bli unaturlig med understreking.
    • - Bruker du kun farge på linker som ikke er i definerte områder, prøv å unngå rødt / grønt. Besøkende med dårlig fargesyn vil ikke kunne skille linkene dine fra vanlig tekst.
    • - Ikke understrek tekst som ikke er en link.
    • - Ikke bruk farger på tekst som ikke er klikkbar. Hvertfall ikke den samme fargen som du bruker på linkene dine.
      Dette er en konvensjon som er så viktig at jeg føler den må få et eget punkt.

5. Unngå visuell støy.

      Animasjoner, store bannere, reklame, flash og så videre er visuelle komponenter som en ofte ser mye av. Om det ikke gir noe ekstra informasjon til brukeren din bør du være forsiktig før du fyller opp siden din med slikt.

6. Unngå unødvendig tekst.

      Vær sikker på at all tekst som er på siden faktisk tilfører den besøkende noe informasjon. Spesielt gjelder dette for tekst på fremsiden. Ikke bruk tekst på å fortelle hvor perfekt ditt produkt er, men heller hvorfor kunden skal kjøpe akkurat ditt produkt. Hva får jeg igjen dersom jeg velger å bruke denne hjemmesiden?
      Prøv også å unngå bruksanvisninger så langt det lar seg gjøre. Må du forklare hvordan siden din fungerer har du kanskje ikke tilpasset den godt nok til dine brukere?

7. Gjør det lett for brukeren å navigere på siden.

      Som nevnt lenger oppe er de besøkende på¨hjemmesiden din ute etter noe. Navigasjonen på siden din er skiltene og kartet som viser riktig vei. I tillegg til å vise vei vil navigasjon også kunne gi brukeren en følelse av hvor storat nettstedet ditt er, og hvor de befinner seg akkurat nå.
      Menyer, brødsmulestier og sidekart er typiske navigasjonselementer som bør være tilgjengelig for de besøkende.
      Bruk de samme navigasjonselementer (persistent) på alle sidene dine. Unntaket kan være forsiden og skjemaer hvor det ofte er greit med en minimal versjon av navigasjonen din.

8. Bruk god tid på førstesiden.

      Det viktigste menylementet ditt er "Hjem" knappen. Som tar deg til nettopp førstesiden. Dette er også i de aller fleste tilfeller inngangsporten til ditt nettsted.

9. Bruk god tid på søk.

      Ikke mange tenker over det, men det å søke vil ofte være en raskere måte å finne frem på en ved å bruke navigasjonselementer. Mange foretrekker å bruke søk som navigasjon istedetfor menyer, sidekart o.s.v.
      Pass på at søkeboksen din ser ut som en søkeboks. Det vil si, teksten "Søk" - en boks til å skrive inn søketekstem - og en knapp "utfør søk". Eller noe ligenende.

10. Test siden.

      Husk at hjemmesiden din skal fungere for andre en deg selv. Finn venner og bekjente som er i målgruppen, la disse teste siden din og gi deg kommentarer. Finner de frem til det du ber dem om? Blir de frustrerte underveis? Misforstår de navigasjonen din og dermed bruker "tilbake" knappen mye?
    Det å teste brukervennlighet av et nettsted er et eget fag, og du finner mange kommersielle aktører som lever av dette. Men i veldig mange tilfeller kommer man langt i å bruke sunn fornuft, holde seg til konvensjoner samt få noen objektive bekjente som kan se over hjemmesiden din og gi deg tilbakemeldinger.
Tagged as : brukervennlighet

Comments

Tagged as : brukervennlighet